Datové Struktury I, cvičení — Bezinfekčnost
TL;DR;
- Šíří se covid a je to problém.
- Jeden nakažený může snadno poslat do karantény půlku budovy (včetně studentů), a to
je ještě ta lepší možnost.
- Centrální řešení/opatření z různých důvodů neexistuje.
- Proto je k fyzické účasti na těchto cvičení vyžadováno prokázání o bezinfekčnosti.
- Klasicky, očkování/test/nemoc, jako všude jinde.
- Není to ideální řešení, ale v rámci možností má asi nejlepší poměr cena/výkon.
Doložení bezinfekčnosti
- Pro fyzickou účast na cvičení je nutné doložit doklad o bezinfekčnosti na covid-19.
- Možnosti prokázání jsou klasické:
- Alespoň dva týdny od ukončeného očkování.
- Negativní test (antigen, či PCR), mladší než sedm dní.
- Prodělání nemoci v posledních 180 dnech.
- Má jít o stejný způsob prokázání jako všude jinde, hospodách, divadlech, ..., nechci
vymýšlet nějaké nové vlastní parametry. Pokud
vám některé z parametrů výše přijdou v tomto smyslu špatně, dejte mi vědět. Pravděpodobně
jde o mou chybu.
- Speciálně pro echt matfyzáky: Prosím nehledejte v tom skuliny a kreativní řešení. Nedělám to
kvůli vaší buzeraci, viz níže.
- Kontrola bude probíhat vždy na začátku cvičení.
- V případě očkování či prodělání
nemoci stačí jen kontrola na vašem prvním cvičení, pokud mi dovolíte si u vás poznamenat,
že jste očkovaní/prodělaní. Testy je nutno kontrolovat na každém cvičení.
- Doklady budou kontrolovány pomocí oficiální aplikace čTečka.
Můžete si aplikaci stáhnout a otestovat, že váš certifikát opravdu funguje, abychom
předešli problémům na cvičení.
- Ve velmi odůvodněných případech je možné kontrolu odpustit, např. pokud jste cizinec
a neproplácí se vám testy z pojištění a podobně. Rozhodně ale mi ale napište dostatečně
předem, abychom se domluvili a nebyly pak problémy na cvičení.
- Já sám, jakožto cvičící, jsem očkován a rád vám dám certifikát ke zkontrolování.
Navíc k tomu zvažuji se ještě pravidelně testovat, pro jistotu.
- Fyzická účast na cvičeních není povinná a není ani klíčová pro zisk zápočtu. Měla by
vám pomoct, ale nemělo by být o moc těžší získat zápočet bez ní.
Proč?
Cíl
- Chránit zdraví studentů, vyučujících, jejich blízkých a tak obecně všech.
- Umožnit prezenční výuku.
- Zároveň co nejméně zkomplikovat všem zúčastněným život.
Shrnutí situace
- Covid je nebezpečný. I nemálo
mladých nerizikových lidí si po prodělání covidu nese nepěkné dlouhodobé následky.
- V týdnech před začátkem zimní semestru počet nově nakažených roste. Zatím to vypadá jako málo,
ale každá exponenciela ze začátku roste pomalu a nejefektivnější je omezovat šíření v
počátku, kdy je případů málo.
- V rámci výuky dochází k obrovskému "míchání" lidí. Při výuce se potkává
velké množství lidí ze všech koutů republiky, mnoho z nich navíc jezdí na víkendy domů,
kde se potkávají se svými rodinami.
- Skupiny studentů na přednáškách a cvičeních nejsou moc homogenní (vyjma nižší ročníků
Bc. studia). Tj. většinou není pravda, že jeden student v rámci svého rozvrhu potkává
pouze jednu a tu samou skupinu ostatních studentů.
- Studenti a vyučující tráví společně relativně dlouhou dobu ve velké skupině v malé
uzavřené místnosti.
- V důsledku se může velmi snadno stát, že jeden pozitivní člověk dostane do karantény
velké množství ostatních studentů a vyučujících a způsobí rozsáhlý výpadek prezenční
výuky. A to je ještě ta lepší možnost...
- Ani očkování neposkytuje stoprocentní ochranu. Velice efektivně chrání před vážnými průběhy
nemoci i před samotným nakažením se, ale i tak se může očkovaný nakazit, nebo
nemoc šířit.
Argument "Kdo se bojí, ať se očkuje, já to řešit nemusím." je tedy lichý.
Navíc je stále velké množství nenaočkovaných lidí, a to i ve velmi
rizikových skupinách, mezi kterými se nemoc může šířit.
Proč bezinfekčnost tohoto formátu?
- Je to v současnosti standardní postup, stejné potvrzení je nutné dodat například pro
ubytování na koleji, návštěvu divadla či restaurace. Pro většinu zúčastněných to tedy
nebude téměř žádná práce navíc.
- Navíc, bez jakékoliv hlubší konzultace s odborníky, kterou ve své pozici nedokážu
zařídit, by bylo nesmyslné použít cokoliv jiného, než běžně používané standardní řešení.
- Tentýž postup používá i např. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, byť na úrovní celé
univerzity.
- Prezenční výuka podmíněná tímto typem doložení bezinfekčnosti byla asi
nejpravděpodobnější scénář výuky pro tento semestr. Dokonce snad ještě koncem srpna
existovalo nějaké vládní opatření v tomto smyslu (pro výuku nad 20
lidí), ale nakonec se od něj upustilo.
- Vesměs je shoda, že tento typ opatření má netriviální efekt. U pravidelného testování
je to asi až na debaty o kvalitě testů atp. jednoduché, výjimka pro očkované je trochu
kontroverzní. Ideální by bylo testovat i očkované, neb i oni mohou nemoc přenášet.
Bohužel, z různých důvodů by takové rozhodnutí nejspíš způsobilo víc škody než užitku.
Výjimka pro očkované je tedy jistý kompromis založený na tom, že věříme, že očkování
alespoň netriviálně snižuje možnost přenosu.
Proč jen v rámci tohoto cvičení?
- Vládní opatření řešící výuku na univerzitách neexistuje, až na nošení respirátorů.
- Univerzita tuto problematiku neřeší, nebo alespoň ne dostatečně aktivně. A to i
přesto, že například výše zmíněná Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně dokázala zavést toto opatření celouniverzitně.
- Ve finále tedy nemůžu pro ochranu zdraví svého a studentů udělat moc nic víc, než po dohodě s přednášejícím zavést toto
opatření pouze v rámci svých cvičení.